Čtvrtek, 28 října, 2021
aktualne
spot_img

Škody po celodenním sezení napraví trik do 3 minut! O co přesně jde?

on

O tom, jak celodenní sedavé zaměstnání škodí zdraví snad nikdo nepochybuje.

Celodenní sezení přináší mnoho problémů.
S takovým nastavením pracovního dne jsou spojeny mnohé problémy – nejen bolesti ramen a zad, ale delší sezení může vést k přibývání a dokonce ke zvýšení rizika vzniku cukrovky. Podle nové studie publikované v „British Journal of Sports Medicine“ však může jednoduchý „trik 3 minut“ pomoci vyrovnat škody na zdraví způsobené dlouhým sezením.

špagety, těstoviny
ČTĚTE VÍCE
Už jste jedli letní pesto? Ne? Takto ho namícháte, se špagetami chutná neskutečně
Během čtyř let tým vědců z „Glasgow Caledonian University“ vyhodnotil šest zdravotních studií, které obsahovaly údaje od více než 130 000 dospělých lidí z USA, Velké Británie a Švédska. Zaměřili se také na různá cvičení a další každodenní činnosti – od poctivého tréninku až po sezení na gauči, aby zjistili, jaká opatření je možné přijmout na minimalizaci rizika předčasného úmrtí v souvislosti se sedavým způsobem života.

překvapivý výsledek
Výzkum zjistil, že 30 minut cvičení denně snížilo pravděpodobnost předčasného úmrtí u těch, kteří sedí méně než sedm hodin, až o 80 procent. Ale pozor! To neplatí pro lidi, kteří sedí za počítačem 11 až 12 hodin denně.

Trik 3 minut
Podle studie je vhodné denně cvičit – je ale třeba dodržovat pravidlo 3 minut. O co jde? Za každou hodinu sezení si intenzivně odcvičte 3 minuty. Slovo intenzivně je však velmi důležité – díky tomuto pravidlu snížíte riziko předčasného úmrtí o 30 procent. Ideální je například HIIT trénink (vysoce intenzivní intervalový trénink). Znamená to, že pokud sedíte 8 hodin, váš HIIT trénink by měl trvat 8 × 3 – čili 24 minut.

plank, žena, trénink, cvičení, postava
ČTĚTE VÍCE
Ne nudný, ale zázračný! Plank můžete obměňovat na mnoho způsobů – viz videa a trénujte
Opět je tu jedno ALE. Ti, kteří neholdují intenzivním druhém cvičení, musí počítat s jiným přepočtem. I v tomto případě však vědci vypočítali přesné číslo. Při lehčí fyzické aktivitě, jako je například rychlá chůze, platí – za každou hodinu sezení 12 minut aktivity.

svalová horečka, fitness
ČTĚTE VÍCE
Dokázáno: HIIT je ten nejefektivnější trénink
Profesor Sebastien Chastin z Glasgow Caledonian University uvedl: „Náš nový vzorec zjistil, že tři minuty intenzivního cvičení za hodinu sezení zajistí rovnováhu a pomohou vám žít delší a zdravější život,“ píše se na stránce univerzity glasgowtimes.co.uk. „Zbývající hodiny dne byste se měli pohybovat co nejvíce a následně se dobře vyspat.“

Mohlo by Vás zajímat